Jeg´et, Mig´et og Ekko´et. En vej til glæde og lykke.

Eksperimental Forlag, Hinnerup. ISBN 978-87-91142-64-2

Søren har selv i mange år været bruger af psykiatrien og søgt efter rammer for at forstå lægernes diagnose af ham selv. Og gennem denne søgen efter en dybere forståelse af sig selv og sin situation såvel psykisk som fysisk har Søren læst en række bøger af kendte og mindre kendte danske og udenlandske forfattere omkring emnerne depression, livsglæde, bekymring, selvudvikling og selvforståelse.

Søren har forsøgt at samle definitionen af forskellige tilstande i et værk, som er let læst, men bringer én langt omkring både i psykiatrien og filosofien, samt tilgrænsende områder. Det er en bog, man bør læse i små portioner for at øge forståelsen og gerne genlæse afsnittene for virkelig at få fat i dybden i budskaberne.

Det handler ikke om at læse og forstå nogle begreber, men om at læse og implementere forståelsen af disse begreber i ens eget univers. Ligesom livet ikke handler om sandheder og falskhed, men om at tackle de forskellige situationer på en god måde, handler bogen i høj grad om at øge forståelsen og indsigten i forskellige ting for derigennem at øge ens handleevner og forståelsesrammer. I sidste ende kan dette føre til en større livsglæde og større selvforståelse.

Vi skaber selv det livsrum, som vi er en del af, men hvordan ændrer vi dette livsrum til større glæde både for os selv og for omverdenen? Det er netop denne kunst, som bogen her prøver at give nogle bud på. Jeg kunne have meget lyst til at citere nogle enkelte sekvenser, som jeg har fundet meget værdifulde for mig lige nu.

- Kærlighed til os selv skaber glæde i os selv og sørger for, at vi har noget at give andre. Samt ikke mindst holder det smerten borte fra vores eget liv. At elske andre kan vi kun i det omfang, vi elsker os selv og får vore behov opfyldt.

- Nogle mennesker flytter deres egen smerte over på andre, for derved mindskes deres egen smerte.

- Et givtigt fællesskab kan kun bygge på fælles indsats og ærlighed. Vi er alle forbundne med vores medmennesker gennem nogle usynlige energilinjer, som ikke registreres direkte, men vi mærker dem helt klart, når vi forsøger at vende andre mennesker ryggen, fordi deres energier ikke spiller sammen med vores. Det vil ofte være bedre, at bevare et vist samspil med vores medmennesker, frem for helt at vende dem ryggen.

- Tit holder andre en total afstand til os, fordi de er angste.

Citaterne er min frie fortolkning af det skrevne. God læselyst.