Udgivet af Nyt Nordisk Forlag
ISBN 978-87-17-04146-2

Karin Dyhr er eller rettere var Borderline patient og har gennem en lang række af foredrag og ikke mindst hendes første bog ”Glaspigen” sat ord på mange af de frustrationer, som man oplever som patient og med en diagnose, som både er behandlingskrævende, men på den anden side ofte bliver overset eller sat til side for patienter med mere her og nu krævende diagnoser.

Karin sætter med bogen behandlingen under debat. Gennem indgående beskrivelser af hendes egne oplevelser i psykiatrien, kombineret med adskillige autentiske indslag fra medpatienter, som har skrevet til hende pr. mail, belyses hvordan forskellige behandlingstiltag virker eller ikke virker.

Gennem sin historie gør Karin op med psykiatriens mangeårige forsøg med at gøre behandlingen uafhængig af personlig kemi og nærhed. Netop den opnåede personlige kemi og forståelse kombineret med årelang tålmodighed og ikke mindst behandlerens stadige bevarelse af håbet for helbredelse, er grundlaget for, at Karin i dag kan skrive tidligere foran sin patientrolle. Som tidligere patient er bogen hård at læse, fordi man ofte i sine tanker vender tilbage til svigt-oplevelser eller erkendelser af, at den gang kunne de have handlet anderledes. Det er her altid systemet. Enkelte steder sætter Karin ord på ting, som har været svære at sætte ord på og andre steder vækker bogen blot erindringer om, hvor hårdt det egentlig var og spørgsmålet rejses ofte, hvorfor var det nødvendigt at gennemgå et forløb, der var så langvarigt og i så udpræget grad efterlader en i tankerne om, hvor uprofessionelt tingene blev grebet an.

Det er mit håb, at rigtig mange behandlere vil læse og forstå budskaberne i bogen, for nok skal patienter ikke behandles ens, men mange behandlere vil givetvis få ændret ved deres opfattelser af, hvad der er godt for patienterne.